Blog

Ontdek meer over Dyslexie Anders Bekeken op onze blog. Lees en discussieer mee. 

AD(H)D en oorzaak en gevolg. Huh?

Gepubliceerd op 13 jan 2014
In de vorige blog kwam het verband tussen AD(H)D en desoriëntatie aan bod. Nog niet gelezen? Klik hier. Oorzaak en gevolg. Van groot belang om goed te functioneren in groepsverband. We leren als kind om reacties van anderen te voorspellen door het verband tussen gevolg en oorzaak te z

Ervaringsverhaal jongen (14) Davis-counseling

Gepubliceerd op 12 jan 2014
Zoon (14 jaar) is dyslectisch en heeft al verschillende diagnoses in zijn leven gekregen, waarvan de laatste PDD-NOS. Hij volgt al twee jaar geen onderwijs en zit nu langdurig thuis omdat dagbesteding in de vorm van een Projecthuis ook niet haalbaar bleek. Hij voelde zich onbegrepen e

Dyslexie anders bekeken in Kinderwijz

Gepubliceerd op 06 jan 2014
Lees nu het artikel ‘Dyslexie: mankement of symptoom van kwaliteiten’ uit Kinderwijz! Het artikel is geschreven door Davis-opleider Robin Temple en Davis-counselor Nicolotte Koopman. Klik hier om het artikel te lezen. Veel leesplezier toegewenst.

AD(H)D: Alle Dagen Heel Druk

Gepubliceerd op 06 jan 2014
Rondrennende, schreeuwende kinderen. Steeds afgeleid. Geen moment stil kunnen zitten. Wanhopige ouders. Boze leraren. Pilletje erin. Eindelijk rust. Kort door de bocht een samenvatting van AD(H)D voor velen. Met het gevolg dat steeds meer kinderen zware medicatie slikken om ze te help
Iedereen kan in beelden en in woorden denken, maar de meeste mensen hebben een voorkeur voor één van de twee.

Anderen zien letters, ik zie werelden

Gepubliceerd op 06 dec 2013
Peter Hebb schreef dit prachtige gedicht na de basisworkshop. Bedankt Peter!   Anderen zien letters, ik zie werelden Anderen zien letters en lezen en begrijpen woorden Ik zie letters en zie werelden Zij zien niet wat ik zie Zij zien niet hoe ik het zie Konden ze maar even Een ste

Dansende woorden

Gepubliceerd op 12 nov 2013
Verwarring. Heel normaal. De één raakt verward van rekenen en de ander bij het oplossen van een ruimtelijke puzzel. Als je de oplossing echter niet kan vinden, dan kan je blijven hangen in de verwarring. Je bent gedesoriënteerd. Desoriëntatie betekent dat je niet goed meer waarneemt w
Beelddenkers denken voornamelijk in beelden.

Beelddenkers in de klas: verkeerde conclusies

Gepubliceerd op 29 okt 2013
Elk mens wordt als beelddenker geboren. Een baby moet de taal nog leren, maar via waarneming komen beelden binnen. Tussen het vijfde en negende levensjaar schakelen de meeste kinderen over naar woorddenken. Bij een echte beelddenker gebeurt dit niet. Je hebt daar geen invloed op, maar

Triggers: wat een horror!

Gepubliceerd op 29 okt 2013
Klaslokaal Duits. Ik ben een jaar of veertien. “Els, lees jij de tekst even voor?” Voorzichtig begin ik voor te lezen. Oh nee, daar staat het woord ‘Idee’, ik vergis me altijd hoe ik het moet uitspreken. Al voor ik het uitspreek, voel ik het misgaan. Ik knijp hard mijn ogen dicht zond

Desoriëntatie

Gepubliceerd op 21 okt 2013
In de Davis-methode gaan we ervan uit dat de symptomen van dyslexie, dyscalculie en AD(H)D veroorzaakt worden door desoriëntatie. Iemand met dyslexie kan in de war raken door symbolen, bijvoorbeeld letters, cijfers, punten en komma’s. Een bekend voorbeeld is de verwarring bij het symb

Facebook

YouTube

Meer weten over dyslexie en de Davis-methode?

Ontvang onze nieuwsbrief en leer hoe je op een andere manier naar leerproblemen kunt kijken. Gratis!

Sluit deze pop-up

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief. Daarin vind je tips, nieuws en onze agenda met lezingen, workshops, opleidingen en seminars. Daarnaast ontvang je het gratis kennispakket over Dyslexie Anders Bekeken. Je ontvangt vijf weken lang uitgebreide artikelen over dyslexie. Je leest daarin over hoe dyslexie ontstaat, welke factoren een rol spelen en wat je kunt doen om makkelijker te lezen en te leren.

Inschrijven is gratis, en uitschrijven kan op elk moment.

  • Maak uitgebreid kennis met Dyslexie Anders Bekeken
  • Elke twee maanden nieuws en tips in onze nieuwsbrief
  • Vijf artikelen over dyslexie en de Davis-methode