Kinderen uit je klas lezen en schrijven makkelijker. Ze krijgen zelfvertrouwen, plezier in het leren. Dat zijn de resultaten van de Davis Leerstrategieën (DLS), een methode die Ronald Davis samen met pedagoge Sharon Pfeiffer heeft ontwikkeld. Het doel: alle kinderen in een klas helpen om met meer gemak te leren lezen en schrijven, gebruikmakend van de ervaringen bij dyslectische kinderen.
Voor alle kinderen
De methode is zeven jaar lang wetenschappelijk gevolgd en getest. Uiteindelijk bleek dat niet alleen kinderen met lees- en leerproblemen makkelijker gingen leren en betere resultaten boekten, maar dat álle kinderen erop vooruit gingen, ongeacht leerstijl en -niveau. Leerkrachten die met de methode werken, zien dat kinderen rustiger werken en minder snel gefrustreerd raken.
Aparte opleiding
Davis Leerstrategieën Nederland verzorgt een opleiding voor teams van basisscholen. De leerstrategieën vormen geen methode, maar zijn oefeningen die de gewone lessen aanvullen en die het leren ondersteunen. De Davis Leerstrategieën zijn gericht op de onderbouw en de middenbouw van de basisschool.