Nieuw: gratis online cursus in 15 afleveringen

Herken je dit?

tyrannosaurusIk snap er niets van: hij kan moeiteloos ‘tyrannosaurus’ lezen, maar hij struikelt over het woordje ‘of’!

Beste collega,

Hoe fijn je het ook vindt en hoe graag je ook werkt met elke klas die je les geeft…

… herken je het gevoel van frustratie als je sommige kinderen in je klas niet effectief hebt kunnen helpen om – voor jou mysterieuze – barrières te doorbreken?

Heb je ooit iets gedacht in de trant van:

  • “Waarom leren sommige kinderen bijna onmiddellijk lezen, terwijl andere – duidelijk even intelligente – kinderen lezen niet alleen moeilijk vinden, maar ook nog struikelen over de meest basale woorden, zoals bijvoorbeeld ‘of’ en ‘in’?”
  • “Waarom zijn er kinderen die de tafeltjes niet kunnen leren, hoe vaak ze het ook proberen?”
  • “Waarom zijn er kinderen die een 9 krijgen voor een spellingtoets, maar dan dezelfde woorden uit de toets fout spellen in hun volgende schrijfoefening, soms zelfs direct na de toets?”
  • “Waarom zijn er kinderen die compleet afhaken of zelfs jouw inzet of hun eigen leerproces saboteren met schijnbaar nogal zinloos storend gedrag, ook al doe je enorm je best om jouw les interessant en toegankelijk te maken?”

Zou je willen:

  • dat je de reden begrijpt waarom deze slimme kinderen moeite hebben om zich elementaire schoolse vaardigheden eigen te maken;
  • dat je die inzichten leert gebruiken om een ingrijpend verschil te maken in de ontwikkeling, het welbevinden en de vooruitzichten van die kinderen in je klas;
  • dat je inzichten verwerft en een manier van benadering die je in staat stellen om zowel kinderen met en zonder leerproblemen tegelijk te stimuleren;
  • dat je kinderen die de orde verstoren of die impulsief gedrag vertonen een betere controle kunt geven over hun aandacht en hun gedrag;
  • dat je een belangrijk verschil maakt voor kinderen die, hoewel ze misschien wel voldoende in hun mars hebben, moeite hebben met zaken als stilzitten, oog-hand coördinatie, meedoen met sport, leren van oorzaak en gevolg, of aanvoelen van anderen?

Gratis online cursus

Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is een online-cursus die inzicht, manier van aanpak en strategieën biedt om een van de, of misschien wel alle, bovengenoemde doelen te bereiken.

Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is het product van duizenden uren die Richard Whitehead als specialist heeft besteed aan het observeren van en werken met zowel ‘typische’ als met ‘atypische’ leerlingen. Zijn cursus is met zijn instemming in het Nederlands vertaald door Petra Pouw-Legêne.

De cursus bestaat uit vijftien afleveringen. Je ontvangt wekelijke een aflevering.

En het is dus gratis!

Schrijf je in!

Schrijf je in voor ‘Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ en je krijgt:

  • Begrip waarom leren soms wel plaatsvindt en waarom soms niet;
  • Nieuw belangrijk inzicht in de reden waarom een slim kind dramatisch en voor jou totaal onbegrijpelijk kan falen bij het zich eigen maken van een basisvaardigheid, maar tevens inzicht in wat eraan gedaan kan worden;
  • Innovatieve tips en strategieën die jouw leven als leerkracht gemakkelijker maken en tegelijkertijd de resultaten van al jouw leerlingen verbeteren.

 

Ga naar de aanmeldpagina

Wat biedt de cursus?

Richard WhiteheadDe gave van leren def.Je krijgt een blauwdruk waarmee je alle kinderen in je klas tegelijkertijd kunt bereiken.

Je zult ontdekken hoe die leerling achter in de klas met een voor jou geheimzinnige leerproblematiek onze mentor kan worden.

Een mentor die ons de mogelijkheid geeft een nieuw en hoger niveau van lesgeven te leren toepassen, waarvan zowel de voorlopers als de achterblijvers in de klas evenveel profijt kunnen hebben.

Je leert waarom sommige leerlingen afhaken, ontmoedigd raken of soms zelfs storend gedrag vertonen; en hoe je hen weer binnenboord kunt krijgen.

De verschillende afleveringen van de cursus zelf zijn kort genoeg om tussen alle dagelijkse drukte door te lezen.

Ga naar de aanmeldpagina

Overzicht van de cursus

Aflevering 1:
Waarom sommige kinderen wel ‘tyrannosaurus’ kunnen lezen, maar vastlopen bij ‘of’.

Aflevering 2:
Visueel-ruimtelijke denkers: waarom moeizame lezers goede leerlingen kunnen zijn.

Aflevering 3:
Is ‘is’ een gemakkelijk woord?

Aflevering 4:
Hoe verander je ‘leerling kan geen klank-teken koppeling maken’ in ‘leerling met een sterk visueel-ruimtelijk talent’?

Aflevering 5:
Bevrijd moeizaam lezende leerlingen; een belangrijke sleutel die bij maar heel weinig leerkrachten bekend is.

Aflevering 6:
Het ontbrekende principe dat moeizaam lerende kinderen bevrijdt.

Aflevering 7:
Wat bedoelen we met ‘Maak eerst contact voordat je begint met lesgeven’?

Aflevering 8:
Energie-management: een eenvoudige sleutel waarmee de accu van het leerpotentieel van onze leerlingen kan worden opgeladen.

Aflevering 9:
Een rechtstreekse manier om 90% van de leerproblemen te voorkomen, zonder dat je de lesstof hoeft te veranderen.

Aflevering 10:
Hoe ondersteun je de moeizaam lerende leerling en stimuleer je tegelijkertijd de gevorderde leerling.

Aflevering 11:
Hoe vergroot je het gevoel voor eigenwaarde: door belangrijke feedback te geven.

Aflevering 12:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 1

Aflevering 13:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 2.

Aflevering 14:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 3

Aflevering 15:
De Gave van Dyslexie, en een laatste sleutel om al onze leerlingen samen te brengen.

Ga naar de aanmeldpagina

dda-logo200Het woord ‘Davis’ en de zin ‘De gave van Dyslexie’ zijn handelsmerken en eigendom van Ronald D. Davis en Davis Dyslexia Association International (DDAI).
© Richard Whitehead, 2008 – 2009
Vertaling uit het Engels: Petra Pouw-Legêne


Facebook

YouTube

Meer weten over dyslexie en de Davis-methode?

Ontvang vijf artikelen over dyslexie en leer hoe je er op een andere manier naar kunt kijken. Gratis!

Sluit deze pop-up

Abonneer je nu op het gratis kennispakket over Dyslexie Anders Bekeken. Dan ontvang je vijf weken lang uitgebreide artikelen over dyslexie. Je leest daarin over hoe dyslexie ontstaat, welke factoren een rol spelen en wat je kunt doen om makkelijker te lezen en te leren. Bovendien krijg je elke twee maanden onze nieuwsbrief. Daarin vind je tips, nieuws en onze agenda met lezingen, workshops, opleidingen en seminars.

Inschrijven is gratis, en uitschrijven kan op elk moment.

  • Maak uitgebreid kennis met Dyslexie Anders Bekeken
  • Vijf artikelen over dyslexie en de Davis-methode
  • Elke twee maanden nieuws en tips in onze nieuwsbrief